STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

SPIS TREŚCI:

Rozdział 1. Postanowienia ogólne

Rozdział 2. Zasady bezpiecznej rekrutacji

Rozdział 3. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Małoletnim a personelem podmiotu leczniczego

Rozdział 4. Katalog zachowań zabronionych

Rozdział 5. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu Małoletniego oraz osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń i informowanie odpowiednich instytucji

Rozdział 6. Zasady aktualizacji standardów oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie członków personelu do ich stosowania

Rozdział 7. Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz Małoletnim standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania

Rozdział 8. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony Małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie

Rozdział 9. Zasady ustalania planu wsparcia Małoletniego po ujawnieniu krzywdy

Rozdział 10. Zasady ochrony wizerunku Małoletniego

Rozdział 11. Postanowienia końcowe

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. (Zakres standardów)

  • Standardy Ochrony Małoletnich w Grupie PZU Zdrowie SA, z siedzibą w Warszawie,  PZU Zdrowie SA Rondo Daszyńskiego 4, 00-843 Warszawa (dalej: PZU Zdrowie) zostały opracowane w związku z obowiązkami prawnymi nałożonymi ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1606) oraz ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U. z  2024r. poz.560)
  • Standardy Ochrony Małoletnich obejmują cztery obszary:

1. Polityka Ochrony Małoletnich:

  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji do pracy w Centrum Medycznym Medica Sp. z o.o. wraz oddziałem Prof-Med we Włocławku (zwanym dalej CM Medica), w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym o personelu mającym bezpośredni kontakt z Małoletnim.
  2. Zasady bezpiecznych relacji pracownicy – dziecko.
  3. Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia.
  4. Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci.
  5. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.

       2. Pracownicy:

  1. Zasady bezpiecznych relacji personelu z Małoletnimi wskazujące, jakie zachowania są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem.
  2. Zasady szkolenia pracowników na temat ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
  1. Rozpoznawania objawów krzywdzenia dzieci.
  2. Procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia.
  3. Odpowiedzialności prawnej pracowników, zobowiązanych do podejmowania interwencji.

3. Procedury:

  1. Zasady dysponowania przez CM Medica danymi kontaktowymi instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,
  2. Zasady eksponowania informacji na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

4. Monitoring:

Zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

  • Na potrzeby dokumentu Standardy Ochrony Małoletnich przyjmuje się następujące pojęcia i definicje:
  • Krzywdzenie Małoletniego – rozumiane jako popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub przez zagrożenie dobra Małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
  • Małoletninależy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18. roku życia.
  • Kierownictwo należy przez to rozumieć Zarząd Spółki/Dyrektora Oddziału
  • Personel świadczący usługi na rzecz Małoletnich należy przez to rozumieć osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi w CM Medica, które biorą bezpośredni udział w realizowaniu świadczeń zdrowotnych na rzecz Małoletniego lub inne osoby mogące mieć bezpośredni kontakt z Małoletnim niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych lub wykonywania obowiązków służbowych. Wykaz personelu świadczącego usługi na rzecz Małoletnich w CM Medica jest określony w §2 ust. 1.
  • Personel odpowiedzialny za proces rekrutacji - należy przez to rozumieć wszystkie osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi, które uczestniczą w procedurze zatrudniania w CM Medica.
  • Zatrudnienienależy przez to rozumieć nawiązanie współpracy z osobą na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania lub umowy cywilnoprawnej (w tym kontraktowej).
  • Obowiązek przestrzegania standardów ma każdy członek personelu oraz Kierownictwo podmiotu leczniczego.
  • Dla potrzeb przeciwdziałania krzywdzeniu Małoletnich, personel i Kierownictwo podejmuje działania określone Standardami również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu Małoletniego przez dorosłe osoby trzecie lub przez innych Małoletnich.
  • Za wdrożenie, monitorowanie przestrzegania, ocenę realizacji standardów oraz inne zadania określone w standardach odpowiedzialne jest Kierownictwo.
  • Kierownictwo powierza zadania, o których mowa w standardzie.

Rozdział II

Zasady bezpiecznej rekrutacji

§ 2. (Obowiązki pracodawcy i kandydata do pracy)

  1. Przed zatrudnieniem na stanowisku: elektroradiologa, fizjoterapeuty, lekarza, masażysty, neurologopedy, pielęgniarza/pielęgniarki, pielęgniarki środowiskowej, położnej, położnej środowiskowej, ratownika medycznego, technika laboratorium, asystenta stomatologa lub innej osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych Małoletnim lub będzie bezpośrednio uczestniczyć w ich udzielaniu, należy uzyskać informację z Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym dotyczącą tego, czy dana osoba figuruje w tym rejestrze.
  2. Przed zatrudnieniem na stanowiskach, o których mowa w ust. 1,  kandydat do pracy jest zobowiązany do dostarczenia aktualnego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego (dotyczy osób zatrudnionych po dniu 15 lutego 2024 roku) w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej) Kodeksu karnego, w art. 189a (handel ludźmi) i art. 207 (znęcanie się) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy kandydat do pracy/osoba zatrudniania składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z Małoletnimi.
  3. W przypadku zatrudnienia cudzoziemca, należy przeprowadzić jego weryfikację pod kątem figurowania w rejestrach karalności państwa pochodzenia lub państwa, w którym osoba ta ostatnio zamieszkiwała, w zakresie przestępstw wskazanych w ust.2 powyżej lub odpowiadających im czynów zabronionych, sankcjonowanych prawem danego państwa. Kierownictwo zobowiązane jest ponadto do odebrania od cudzoziemca odpowiedniego oświadczenia o niekaralności. Kierownictwo zobowiązane jest uzyskać informacje z rejestrów oraz oświadczenia w sposób określony w art. 21 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie Małoletnich.
  4. Każdy członek personelu przed podjęciem zatrudnienia ma obowiązek zapoznania się ze standardami. Potwierdzeniem zapoznania się ze standardami przez członka personelu jest złożenie przez niego oświadczenia, wzór którego stanowi załącznik nr 1 do standardów.
  5. Wyznaczona przez Kierownictwo osoba z obszaru kadr:
  1. Co najmniej raz na pół roku dokonuje przeglądu Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym, ustalając czy członek personelu, który udziela świadczeń zdrowotnych Małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym, nie został wpisany do tego rejestru.
  2. Odbiera oświadczenia od członka personelu, który udziela świadczeń zdrowotnych Małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym, o tym, że nie został on wpisany do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w ust. 2 powyżej oraz, że nie toczy się wobec niego postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące tych przestępstw. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do standardów.
  1. Oświadczenia, o których mowa w ust. 2 i 3 powyżej, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  2. Informacje, o których mowa w ust. 2, pracodawca utrwala w formie wydruku/kserokopii lub skanu oryginalnego dokumentu i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem lub z opieką nad Małoletnimi. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 2-6, pracodawca załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.
  3. Kierownictwo niezwłocznie rozwiązuje umowę będącą podstawą zatrudnienia lub odwołuje ze stanowiska osobę w przypadku powzięcia informacji o:
  1. Wszczęciu lub prowadzeniu wobec członka personelu postępowania karnego o przestępstwa określone w ust. 2 powyżej, Kierownictwo niezwłocznie odsuwa takiego członka od wszelkich form kontaktu z Małoletnimi.
  2. Skazaniu członka personelu za przestępstwo lub przestępstwa określone w ust. 2 powyżej

Rozdział III

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Małoletnimi a personelem

§ 3. (Zasady ogólne)

Podstawową zasadą w związku z czynnościami podejmowanymi przez personel oraz Kierownictwo CM Medica w kontaktach z Małoletnimi jest działanie na rzecz ich dobra.

  1. Członkowie personelu oraz Kierownictwo:
    1. Traktują Małoletnich z szacunkiem, zachowując w kontakcie z małoletnimi spokój,

cierpliwość i szacunek.

    1. Słuchają uważnie dziecka i udzielają mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej sytuacji, okazują zrozumienie dla jego trudności, problemów i potrzeb, dbają o przestrzeganie jego praw.
    2.    Respektują prawo Małoletnich do opieki ze strony przedstawicieli ustawowych bądź opiekunów faktycznych.
    3.    W miarę możliwości tłumaczą im podejmowane działania oraz dążą do uzyskania aprobaty na udzielane świadczenia zdrowotne.
    4.    Dają możliwość wyrażania przez Małoletniego swojego zdania oraz zapewniają Małoletniemu prawo do bycia wysłuchanym.
    5.    Członkowie personelu zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia Małoletnich.
  1. Każda osoba zatrudniona w CM Medica, która ma świadomość, iż Małoletni    

              doznał znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany    

              jest do zachowania szczególnej ostrożności i taktu w kontaktach z tym Małoletnim.

  1. Jeżeli Małoletni swoim postępowaniem dąży do nawiązania z członkiem personelu kontaktu fizycznego o potencjalnie niestosownym bądź nieadekwatnym charakterze, personel podejmuje odpowiednie, stanowcze działania, wyjaśniając z wyczuciem Małoletniemu  konieczność zachowania granic strefy osobistej.
  2. Na badanie Małoletniego pacjenta należy uzyskać zgodę osoby uprawnionej według  

przepisów prawa polskiego, z zastrzeżeniem sytuacji nagłych. Badanie Małoletniego należy wykonać w obecności jego przedstawiciela ustawowego, opiekuna faktycznego, a gdy to nie jest możliwe, w obecności osoby z personelu.

  1. Badanie Małoletniego może łączyć się z koniecznością rozebrania pacjenta, oglądania go, dotykania lub penetracji jam ciała wyłącznie w sytuacjach mających uzasadnienie    

              medyczne.

  1. Dotykanie lub penetracja jam ciała dopuszczalne jest wyłącznie w sytuacjach mających uzasadnienie medyczne.
  2. Podczas badania okolic intymnych lub badań połączonych z potrzebą penetracji jam ciała należy zachować szczególny takt i umiar, tłumacząc w miarę możliwości najpierw potrzebę wykonania takich badań i ich planowany przebieg zarówno Małoletniemu pacjentowi, jak i obecnemu przy badaniu przedstawicielowi ustawowemu albo opiekunowi faktycznemu.
  3. Podczas badania Małoletniego pacjenta należy zapewnić mu intymność adekwatną do jego  wieku, potrzeb i oczekiwań.
  4. W miarę możliwości kadrowych, badanie Małoletniego pacjenta, które ingeruje w jego

              strefę intymną, dokonuje członek personelu tej samej płci.

  1. Należy poinformować Małoletniego o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę oczekiwania Małoletniego.
  2. Upewniać się, czy Małoletni zrozumiał sytuację oraz skutki zaplanowanych działań medycznych i terapeutycznych.
  3. Szanować prawo Małoletniego do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić Małoletniego, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z Małoletnim na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
  4. Zapewniać Małoletnich, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć pracownikowi placówki lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęto w jednostce i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy).
  5. Zabrania się:
  1. Zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania Małoletniego oraz podnoszenia głosu na Małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa Małoletniego lub innych Małoletnich.
  2. Ujawniania informacji wrażliwych dotyczących Małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych Małoletnich; obejmuje to wizerunek Małoletniego, informacje o jego/jej dokumentacji medycznej, zachowywania się w obecności Małoletniego w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów.

Rozdział IV

Katalog zachowań zabronionych

§ 4. (Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między Małoletnimi a personelem)

  1. Każdy pracownik lub osoba świadcząca pracę w kontakcie z Małoletnim – personel placówki wykazuje życzliwość, empatię i szacunek, wrażliwość kulturową i postawę nieoceniającą.
  2. Personel zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z Małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec Małoletnich są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych Małoletnich.
  3. Wszystkie działania w stosunku do Małoletnich podejmowane są w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji danego zachowania.
    1. Zabrania się stosowania jakiejkolwiek formy lub postaci przemocy wobec Małoletnich  (zarówno przemocy fizycznej, jak i werbalnej), polegającej w szczególności na stosowaniu kontaktu fizycznego o charakterze agresywnym, krytyki lub obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania.
    2. Zabrania się dotykania Małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.
    3. Zabrania się prezentowania Małoletnim treści o charakterze erotycznym, pornograficznym bądź przemocowym.
    4. Zabrania się wyśmiewania Małoletnich, poniżania ich lub etykietowania.
  4. Kontakt fizyczny z Małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy lub autorytetu.
  5. Personel nie może kontaktować się bezpośrednio z Małoletnim z pominięciem jego przedstawiciela ustawowego.
  6. Personel nie może nawiązywać kontaktów z Małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności poprzez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od Małoletnich w mediach społecznościowych, komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu.

Rozdział V

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia Małoletniego oraz osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń i informowanie odpowiednich instytucji

§ 5. (Procedury postępowania)

  1. W przypadku zaobserwowania lub powzięcia informacji o podejrzeniu krzywdzenia Małoletniego, pracownicy podmiotu leczniczego we wszystkich grupach zawodowych zwracają szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu Małoletniego sygnałów świadczących z definicji o krzywdzeniu Małoletniego, w szczególności o możliwości popełnienia przestępstwa.
  2. W sytuacji przemocy bądź wykorzystania Małoletniego – każdy członek personelu lub Kierownictwa jest zobowiązany do natychmiastowej reakcji, zmierzającej do powstrzymania zachowań niedozwolonych i zapewnienia ochrony Małoletniemu. W sytuacji:
  1. Zachowań rodzących podejrzenie przemocy bądź wykorzystania Małoletniego – każdy członek personelu jest zobowiązany do zgłoszenia ich Kierownictwu.
  2. Naruszenia standardów – każdy członek personelu jest zobowiązany do niezwłocznego zgłoszenia podejrzenia naruszeń Kierownictwu.
  3. Zachowań rodzących podejrzenie przemocy bądź wykorzystania Małoletniego – każdy członek personelu jest zobowiązany do zgłoszenia ich Kierownictwu.
  1. W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu Małoletniego lub podejrzenia krzywdzenia Małoletniego, każdy członek personelu ma obowiązek zgłosić podejrzenie naruszenia standardów, w szczególności poprzez krzywdzenie Małoletnich poinformować o zdarzeniu lub swoich podejrzeniach Kierownictwo oraz:
  1. Sporządzić notatkę służbową opisującą zdarzenie, w szczególności przyczynę wystąpienia podejrzenia o krzywdzeniu Małoletniego.
  2. Jeżeli stan zdrowia Małoletniego wymaga pomocy medycznej należy wezwać osobę, która wykonuje zawód medyczny np. lekarza, pielęgniarkę. W przypadku, gdy nie ma możliwości udzielenia pomocy medycznej adekwatnej do problemu zdrowotnego Małoletniego, należy wezwać Zespół Ratownictwa Medycznego.
  3. W przypadku zaobserwowania, że przedstawiciel ustawowy Małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, stosuje przemoc wobec Małoletniego bądź godzi się na jej stosowanie lub w inny sposób krzywdzący Małoletniego sobie nie radzi, należy podjąć działania określone przepisami prawa.
  1. W sytuacji opisanej w ust. 2 w przypadku:
    1. Ubóstwa – należy porozmawiać z przedstawicielem ustawowym Małoletniego i poinformować go o możliwościach zwrócenia się o wsparcie w ośrodkach pomocy społecznej lub innych placówkach wsparcia.
    2. Zaniedbania – należy poinformować o możliwości wsparcia psychologicznego, w szczególności o telefonach zaufania, poradniach oraz specjalistach, którzy przyjmują na terenie danego powiatu.
    3. Przemocy – obowiązek wszczęcia procedury Niebieskiej Karty. Osobami uprawnionymi są lekarz, pielęgniarka, położna lub ratownik medyczny. O wypełnieniu formularza należy powiadomić kierownika podmiotu leczniczego.
  2. W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie Małoletniego są zagrożone lub gdy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa na Małoletnim, Kierownictwo sporządza zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Z zawiadomienia sporządza się notatkę.
  3. W miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w przestrzeni dostępnej dla pacjentów wywiesza się informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie:
  • Ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900;
  • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002;
  • Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
  1. Kierownictwo dąży do niezwłocznego wyjaśnienia sprawy zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia Małoletniego przez członka personelu, podejmując wszelkie niezbędne działania. Podejmowane działania Kierownictwo dokumentuje.
  2. W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia Małoletniego przez członka personelu,  zostaje on natychmiast odsunięty od wszelkich form kontaktu z Małoletnimi do czasu wyjaśnienia sytuacji.

                                                                 

Rozdział VI

Zasady aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie członków personelu do ich stosowania

§ 6.

  1. Kierownictwo jest odpowiedzialne za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem. W ramach delegowania uprawnień może też wyznaczyć inną osobę do realizacji tych zadań.
  2. Osoba, o której mowa w ust. 1 jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w standardach.
  3. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przeprowadza wśród pracowników CM Medica co najmniej  raz na 12 miesięcy ankietę monitorującą poziom realizacji standardów, w której pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia standardów.
  4. Swoje uwagi do standardów mogą zgłaszać także pozostali członkowie personelu, Małoletni lub ich przedstawiciele ustawowi do Kierownictwa, które przekazuje zgłoszone uwagi do Centrali PZU Zdrowie.
  5. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje Kierownictwu.
  6. Kierownictwo na podstawie otrzymanego raportu przekazuje do Centrali PZU Zdrowie SA do Dyrektora Biura Zarządzania Doświadczeniami Pacjenta ewentualne zmiany do Standardów Ochrony Małoletnich.
  1. Dyrektor Biura Zarządzania Doświadczeniami Pacjenta, nie rzadziej niż co dwa lata, dokonuje przeglądu standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy udokumentować.
  1. Kierownictwo może sprawdzać znajomość standardów wśród personelu oraz organizować szkolenia z zakresu standardów.

Rozdział VII

Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz Małoletnim standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania

§ 7.

  1. Standardy są dokumentem ogólnodostępnym. Standardy znajdują się:
    1. w budynkach podmiotu leczniczego na tablicy informacyjnej;
    2. w recepcji lub wyodrębnionej części pediatrycznej;
    3. na stronie internetowej podmiotu leczniczego pod adresem:
  1. Każdy Małoletni lub przedstawiciel ustawowy Małoletniego może otrzymać do wglądu kopię standardów dostępnych w recepcji.
  2. W oparciu o standardy opracowano ich wersję skróconą, zawierającą informacje istotne dla Małoletnich. Skrócona wersja standardów stanowi załącznik nr 3.

Rozdział VIII

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony Małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie

§ 8.

  1. Podmiot leczniczy przechowuje materiały zawierające wizerunek Małoletnich w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla Małoletnich:
  1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania przechowywane są w zamkniętej na klucz szafie, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Kierownictwo.
  2. Nośniki są przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji.
  3. Nie przechowuje się w placówce materiałów elektronicznych zawierających wizerunki Małoletnich na nieszyfrowanych nośnikach przenośnych (np. pendrive) ani urządzeniach mobilnych, takich jak telefony komórkowe.
  4. Zabronione jest używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków Małoletnich.
  5. Wizerunek Małoletnich może być utrwalany jedynie przy wykorzystaniu urządzeń rejestrujących należących do CM Medica lub podmiotu zewnętrznego, z którym została zawarta umowa na przetwarzanie wizerunku Małoletnich.
  1. Placówka nie udostępnia Małoletnim urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet. Każde ujawnione zachowanie związane z korzystaniem z urządzeń elektronicznych, które może godzić w dobro Małoletnich powinno być natychmiast zgłaszane Kierownictwu.

Rozdział IX

Zasady ustalania planu wsparcia Małoletniego po ujawnieniu krzywdy

§ 9.

  1. Każdy pracownik lub osoba wykonująca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, która uzyskała wiedzę o krzywdzeniu Małoletniego, obowiązana jest do reagowania w sytuacji zagrożenia dobra Małoletniego.
  2. W przypadku dostrzeżenia sygnałów przez personel należy je zweryfikować, zbierając informacje pochodzące od innych pracowników oraz zawarte w dokumentacji.
  3. Kierownictwo lub w przypadku nieobecności pisemnie wyznaczona przez nie osoba zbiera informacje i koordynuje działania zmierzające do pomocy Małoletniemu w CM Medica oraz współpracuje z innymi instytucjami i osobami, np. kuratorem sądowym, pracownikiem socjalnym, dzielnicowym.
  4. Należy zwracać uwagę na ślady pobicia Małoletniego, oznaki bólu przy poruszaniu się itp.
  5. Należy obserwować zaburzone zachowanie Małoletniego, które może być skutkiem krzywdzenia.
  6. W razie potrzeby Kierownictwo lub w przypadku nieobecności pisemnie wyznaczona przez nie osoba nawiązuje kontakt z pracownikami innych służb i instytucji zajmujących się Małoletnim i jego rodziną w celu sprawdzenia posiadanych informacji.
  7. W przypadku, gdy podmiot leczniczy uzyskał sygnały o krzywdzeniu Małoletniego z innych źródeł, w razie możliwości Kierownictwo lub w przypadku nieobecności pisemnie wyznaczona przez nie  osoba przeprowadza  rozmowy z osobami z otoczenia Małoletniego, tj.: rodzicami/opiekunami prawnymi.
  8. Po zebraniu i analizie informacji należy ocenić zagrożenia i możliwości wsparcia dla Małoletniego w szczególności poprzez zgłoszenie sprawy wyspecjalizowanym służbom.
  9. Po ujawnieniu krzywdzenia Małoletniego, Kierownictwo podmiotu leczniczego ustala plan jego wsparcia wraz z jego przedstawicielem ustawowym, o ile to nie przedstawiciel dopuszcza się krzywdzenia.
  1. O ile to możliwe, przy ustaleniu planu wsparcia Kierownictwo wysłuchuje zdania Małoletniego i je uwzględnia.

                                                                     Rozdział X

     Rozdział IX    

Zasady ochrony wizerunku Małoletniego

§ 10.

  1. Podmiot leczniczy, uznając prawo Małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku Małoletniego i najwyższe standardy ochrony danych osobowych Małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. We wszystkich działaniach podmiot leczniczy kieruje się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków Małoletnich.
  2. O ile nie dotyczy to wyłącznie procesu leczenia, utrwalanie wizerunku Małoletniego (filmowanie, fotografowanie oraz nagrywanie głosu Małoletniego) wymaga pisemnej

zgody rodzica. Wymóg ten nie dotyczy monitoringu wizyjnego, o ile jest prowadzony w podmiocie leczniczym zgodnie z przepisami ustawy o działalności leczniczej.

  1. Zgoda rodziców / albo opiekunów na wykorzystanie wizerunku Małoletniego jest wiążąca, jeśli Małoletni i rodzice/ albo opiekun zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań wraz z informacją o przetwarzaniu danych osobowych - zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia 2016/679 (‘’RODO’’) oraz ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku i prawie do wycofania zgody w każdym momencie.
  2. Osoby utrwalające i przetwarzające wizerunek Małoletniego zobowiązane są do:
    1. Unikania podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi Małoletniego z imienia i nazwiska; jeśli konieczne jest podpisanie Małoletniego, używa się tylko imienia.
    2. Nieujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o Małoletnim, dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem Małoletniego, a jeśli jest to konieczne w konkretnych okolicznościach – wyłącznie za wyraźną zgodą rodzica albo opiekuna Małoletniego.
  3. Wizerunek Małoletniego może być utrwalany, pod warunkiem, że wszyscy Małoletni znajdujący się na zdjęciu/nagraniu są ubrani, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla Małoletniego poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście, zdjęcia/nagrania Małoletnich koncentrują się na czynnościach wykonywanych przez Małoletnich i w miarę możliwości przedstawiają Małoletnich w grupie, a nie pojedyncze osoby.
  4. Pracownikom i innym osobom świadczącym pracę w podmiocie leczniczym nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku Małoletniego na terenie instytucji bez pisemnej zgody rodzica albo opiekuna Małoletniego oraz bez zgody dyrekcji.
  5. Odmowa wyrażenia zgody na rejestrację wizerunku lub głosu nie może być przyczyną jakiejkolwiek dyskryminacji lub niekorzystnego traktowania Małoletniego, rodzica albo opiekuna Małoletniego.

Rozdział XI

Postanowienia końcowe

§ 11.

  1. Standardy względem osób zatrudnionych w Grupie PZU Zdrowie SA mają moc regulacji wewnętrznych, do przestrzegania których są oni zobowiązani.
  2. Standardy wchodzą w życie z dniem ich zatwierdzenia przez Zarząd i ich ogłoszenia. Ogłoszenie standardów odbywa się poprzez ich opublikowanie w formie określonej § 7.ust. 1
  3. Kierownik podmiotu leczniczego uprawniony jest do dokonywania zmian standardów. Zmienione standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia w sposób określony w § 7.ust. 1.